top of page

Verschenen boeken/artikelen/uitgaven

 

Boeken:

Bastiaansen, L. (2021). Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. Antwerpen/Apeldoorn: Uitgeverij Garant. 

 

Artikelen:

Bastiaansen, L. (2023). Over Bollnow, de pedagogische atmosfeer en de studiepunten van minister Dijkgraaf. Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/over-bollnow-de-pedagogische-atmosfeer-en-de-studiepunten-van-dijkgraaf-waar-blijft-die-vrolijke-ochtend-opvoedstemming

Bastiaansen, L. (2023). ‘We moeten ons inspannen voor een goede toekomst’. Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/we-moeten-ons-samen-inspannen-voor-een-goede-toekomst

Bastiaansen, L. (2022). Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. School- en klaspraktijk. Jaargang 63 (1), pp. 36-41.

Bastiaansen, L. (2022). Over leraren die als waaghals door het leven gaan. Stichting school en veiligheid. Te raadplegen via: https://www.schoolenveiligheid.nl/wp-content/uploads/2022/04/essay-eam-bastiaansen.pdf

Bastiaansen, L. (2022). Aandachtige betrokkenheid als grondhouding nodigt leerlingen uit om op een volwassen manier met vrijheid om te gaan. Driebergen: Stichting Nivoz. https://nivoz.nl/nl/aandachtige-betrokkenheid-als-grondhouding-nodigt-leerlingen-uit-om-op-een-volwassen-manier-met-vrijheid-om-te-gaan

Bastiaansen, L. (2022). De kunsten en aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. Hoofdstuk in HKU en Creatief Vermogen Utrecht (2022). ‘Handelen in het hier en nu. De creatieve grondhouding van de leerkracht’. Te raadplegen via: https://www.creatiefvermogenutrecht.nl/wp-content/uploads/2022/04/Bundel-Creatieve-Grondhouding_digitaal.pdf?x97066

Bastiaansen, L. (2020). Afstandsonderwijs en de pedagogische relatie. Leraren zijn zich erg bewust van hun relatie met de leerling. Van 12 tot 18. Editie juni 2020, p. 10-11. 

Bastiaansen, L. (2020). De pedagogische relatie in beeld. Corona als pedagogische highlighter van onderwijs. Zorg Primair. Augustus 2020, p. 15-17. 

Bastiaansen, L. (2020). Het komt op vertrouwen aan. Vertrouwen dat leerlingen hun eigen leerproces kunnen en zullen oppakken. Driebergen: Stichting nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/het-komt-op-vertrouwen-aan-vertrouwen-dat-leerlingen-hun-eigen-leerproces-kunnen-en-zullen-oppakkenBastiaansen, L. (2020). Wat doet de onzekerheid van nu met de leerkracht. Verus Nieuws. April 2020.  Te raadplegen via: https://verus.nl/nieuws/wat-doet-de-onzekerheid-van-nu-met-een-leerkracht

Bastiaansen, L. (2020). Kies voor rust: zie hybride onderwijs als blijvertje. Volkskrant opiniepagina, 18 08 2020. Te raadplegen via: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-kies-voor-rust-zie-hybride-onderwijs-als-blijvertje~b09b8ffc/Bastiaansen, L. (2020). Wat zijn de vragen die de primaire onderwijsbehoefte onder deze omstandigheden overstijgen? Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/work-in-progress-wat-zijn-de-vragen-die-de-primaire-onderwijsbehoefte-onder-deze-omstandigheden-overstijgen

 

Bastiaansen, L. (2019). Over het creëren van existentiële oefenruimte: Wanneer en hoe ontmoet jij jouw leerlingen? Special Pedagogiek. Van 12 tot 18. Editie september 2019, pp. 10-12. 

Bastiaansen, L. (2019). Eigenaarschap, zelfverantwoordelijkheid en onderwijs. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Didactief online. 11 april 2019. Te raadplegen via: https://didactiefonline.nl/blog/blonz/eigenaarschap-zelfverantwoordelijkheid-en-onderwijs-wat-bedoelen-we-er-eigenlijk-mee

Bastiaansen, L. (2019). Wat heb je aan psychologen als je aan de voorkant jongeren niet leert om te leven? Van 12 tot 18. Editie maart 2019, pp. 46-47.

Bastiaansen, L. (2019). Wat is dat toch, dat veel jongeren nu onderuitgaan? Welke plek neemt ‘moeten’ daarbij in? Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/wat-is-dat-toch-dat-veel-jongeren-nu-onderuit-gaan-welke-plek-neemt-moeten-daarbij-in

Bastiaansen, L. (2019). Wat kan de Presentietheorie voor het onderwijs betekenen? Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/nro/wat-de-presentietheorie-kan-betekenen-in-relatie-tot-aandacht-en-betrokkenheid-in-een-leraar-leerling-relatie

Bastiaansen, L. (2017). Presence in the caring professions: A critical reconstruction and discussion of Andries Baart's Theory of Presence (pending).

Bastiaansen, L. (2016). Je inleven in een leerling levert veel op? Didactief online, mei 2014. Te raadplegen via: https://didactiefonline.nl/artikel/je-inleven-in-een-leerling-levert-veel-op

Bastiaansen, L. (2014). Zorg nodig voor alle leerlingen? Dagblad BN/De Stem, 20 maart 2014 

Bastiaansen, L. (2014). Een miljoen kinderen met een chronisch zieke ouder: pleidooi voor schoolse aandacht voor een vergeten groep. De kracht van aandacht. Nieuw Meesterschap, jaar 4, nr. 3, mei 2014.

Gezamenlijke artikelen

Bastiaansen, L. & Nap, M. (2024). Opinie. Psychische nood bij jongeren schreeuwt om opvoeders die hun rol weer serieus nemen. Volkskrant 18 januari 2024, opinie en debat, p. 28. 

Bastiaansen, L. & Nap, M. (2023). Waar zullen we beginnen? Pedagogisch wereldwijzen als startpunt voor professionalisering. Velon, tijdschrift voor lerarenopleiders. 

Bastiaansen, L. & Timmerman, G. (2023). Reflectie op drie practoraten, vanuit presentie en pedagogiek. Waardenwerk. Journal of humanistic Studies. Nr. 93 pp. 102-109.

 

Video’s/podcasts:

Bastiaansen, L. (2022). Aandachtige betrokkenheid als pedagogische grondhouding. NPO-kenniscommunity. Te raadplegen via: https://kennis.nponderwijs.nl/lisette-bastiaansen/

Bastiaansen, L. (2022). 'Ik denk dat het gaat over samen mens zijn'. Podcast. Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://open.spotify.com/episode/0hM2IomeFWGyJznISWyv1Q

Bastiaansen, L. (2020). Nivoz-podcast onderwijsvragen in Coronatijd: Er spelen existentiële thema's. Het is nu echt belangrijk dat we daar tijd voor nemen. Driebergen: Nivoz forum. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/nivoz-podcast-onderwijsvragen-in-coronatijd-er-spelen-existentiele-thema-s-het-is-nu-echt-belangrijk-dat-we-daar-even-tijd-voor-nemen

 

Spellen:

Bastiaansen, L. & Van den Nouweland, R. (2015). Het durven delen onderwijsspel. Oosterhout. Z.u. (tot voor kort te koop via bol.com; inmiddels uitverkocht).

 

Voorbeelden van enkele artikelen/reviews over mijn werk, geschreven door derden:

Blankenstijn, L. “Samen mens worden is de basis van alles”. Biond Magazine. Juni 2022, pp. 8-10.

Bransen, J. (2023). Waarom zou je onderwijs willen onderzoeken? Te raadplegen via: https://www.janbransen.nl/nl/waarom-zou-je-onderwijs-willen-onderzoeken/

De Bekker, J. (2022). Hoe verschijnt, wat brengt en wat vraagt aandachtige betrokkenheid? Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/hoe-verschijnt-wat-vraagt-en-wat-brengt-aandachtige-betrokkenheid

De Jong, F. (2022). Hoe aandachtige betrokkenheid zich in het dagelijks leven op school manifesteert en wat daarvoor nodig is. Vijftien onderwijsportretten. Driebergen, Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/hoe-verschijnt-wat-vraagt-en-wat-brengt-aandachtige-betrokkenheid

Nap, M. (2022). Aandachtige betrokkenheid in de lerarenopleiding: ‘Niet weten neemt een grotere plek in dan zeker weten. Dat is zowel spannend als bevrijdend’. Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/hoe-verschijnt-wat-vraagt-en-wat-brengt-aandachtige-betrokkenheid

Valk, R. (2022). Aandachtig en betrokken. Special van Van12tot18, vakblad voor voorgezet onderwijs. Jaargang 32, mei 2022, pp. 1- 55.

Perdijk, K. (2022). Over aandachtige betrokkenheid in de praktijk. ‘Gelukkig kwam er tijdens het telefoongesprek een herkansing’. Driebergen: Stichting Nivoz. Te raadplegen via: https://nivoz.nl/nl/hoe-verschijnt-wat-vraagt-en-wat-brengt-aandachtige-betrokkenheid

Uiterwijk, L. (2022). Pedagogiek is meer dan roze hartjes. Basisschoolmanagement 5/2022 pp. 22-25.

Verus (2022). Vanuit aandachtige betrokkenheid lesgeven dat doe je zo. Verus nieuws. 9 maart 2022. Te raadplegen via: https://verus.nl/nieuws/vanuit-aandachtige-betrokkenheid-lesgeven-kleine-interacties-die-veel-in-beweging-brengen

Lisette Bastiaansen

Robert-Jan Koevoets

Mail: info@bnkonderwijswerk.nl

BNK Onderwijswerk B.V. Wilhelminalaan 34

4905AW Oosterhout 

bottom of page